نفت ایرانول با سرمایه اسمی ۲۰۰ میلیاردی و مارکت کپ ۱۶۱ هزار میلیاردی، از بزرگترین روانکاران داخلی بوده که به عنوان بهترین برند روانساز و روغن موتور در بازار شناخته میشود. این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱، با فروش ۶۰۳ هزار تن محصول موفق به کسب رتبه نخست فروش مقداری در صنعت روانکار شده است.
علیرغم افزایش ۳۵ در صدی بهای تمام شده تولید در سال گذشته که به رقم ۶۶۷۸ میلیارد تومان رسید، این شرکت موفق شد سود خالص ۲۲۹۰ میلیارد تومانی را محقق نماید که نسبت به سال مالی قبل ۷۹ درصد رشد را نشان می دهد.
جواد نخبه زعیم مدیر بازرگانی خارجی شرکت نفت پارس با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۲۵ میلیون دلار صارادات با ۴۵ مقصدداشتیم، تصریح کرد: مدرن ترین تکنولوژی دنیا را برای تولید روغن موتور به کار می بریم.
حسینی در مورد بومی سازی و تولید ادیتیوهای ایرانول گفت: درخصوص ادیتیوها اگر بخواهیم صرفه اقتصادی و توان دانشی را در نظر بگیریم، شرکتهای مثل ایرانول توان دانشی آن را دارند. ایرانول شرکتی است که ۷۵ سال سابقه پشتش است و اگر دانشی در صنعت روغن کشور وجود دارد، به خاطر شرکتهایی مثل ایرانول است.
امسال هم برنامه داریم دو گرید از روغنهای موتوری را در فصل بهار رونمایی بکنیم که بالاترین سطح کیفی روغن موتور بنزینی و دیزلی است که هم اکنون با استانداردهای روز در دنیا مصرف می شود.
این ادعا که «عرضه روغن پایه در بورس کالا به میزان نامتعارف و خرید این محصول توسط شرکتهایی که هیچگونه کنترلی بر نحوه عرضه و قیمت گذاری آنها وجود ندارد» از اساس بیپایه است.
مدیرعامل نفت سپاهان تصریح کرد: پروژه های توسعه ای کمک می کند که توسعه پایدار و محیط زیست در تولیدات داخلی انواع فرآورده های روغن جدی گرفته شود، لذا پروژه های سه گانه FRW ، HDT و TDAE به ترتیب در سالهای ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ راه اندازی خواهد شد.
یک فعال صنعت روغن موتور که نخواست نامش فاش شود، به «بازار» گفت: بررسی آمار ثبت سفارش عاملین سازندگان روغن موتور نشان میدهد که انبار آن ها به دلیل ضعف سامانه جامع تجارت مملو از «دپو» روغن موتور است.
فعال بازار روغن موتور گفت: توقف عرضه محصولات نفت بهران و ایرانول برای مالکان خودروها در زمان خرید روانکار چالش ایجاد کرده است، تداوم این موضوع گرانی ایجاد می کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن موتور خاطر نشان کرد: قیمت روغن موتور را دستوری ثابت نگه داشتند و به نظر میرسد تولیدکنندگان عرضه را محدود تا قیمت روغن موتور در بازار واقعی شود؛ این در حالیست که تولیدکنندگان این ادعا را طرح میکنند که توزیع و عرضه روغن موتور نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایشی نیز بوده است.
رئیس کمیسیون روانکاران خودرویی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی گفت: هم اکنون عامل اصلی افزایش قیمت روغن موتور، هزینه بسته بندی آن است که از افزایش نرخ ارز متاثر است.
دبیر انجمن پالایشهای روغنسازی ایران با بیان این که به دلیل اختلاف قیمت بازار داخل و بازار جهانی، قاچاق رسمی روغن موتور به شدت در حال انجام است گفت: در حوزه فرآوردههای نفتی برای آنکه بتوانید قاچاق کنید باید تولیدکننده باشید.